Istoria Aviatiei Romane - BILETE AVION SIBIU - BlueAir WizzAir Tarom

Go to content

Main menu

Istoria Aviatiei Romane




O istorie sumară a Aviatiei Române


1529 - Conrad Haas din Sibiu realizeaza prima racheta in trepte.
1702 - Haiducul Gligor Pintea construieste planoare cu roti invelite in piele de cerb.
1765 - Taranul Constantin Nestor construieste un planor din lemn care se pare ca a si zburat.
1818 - In prezenta domnitorului Caragea, are loc, pe Dealul Spirii din Bucuresti, prima lansare a unui balon cu aer cald ("Besica lui Caragea").
1875 - Printul Grigore Sturdza construieste la Iasi un planor, cu care profesorul de gimnastica Spinzi realizeaza o lansare.
1880 - Gheorghe Vaarlam Ghitescu proiecteaza un balon dotat cu directie.
1883 - Gheorghe Ferikide proiecteaza un dirijabil sferic.
1884 - Ion Stoica construieste, in Transilvania, un aparat de zbor care imita pasarile si un elicopter in miniatura.
1886 - Alexandru Ciurcu, impreuna cu francezul Just Buisson, realizeaza primul motor reactiv, care va propulsa o barca pe Sena.
1893 - Debutul armei aerului in Romania: la Bucuresti, este creata prima subunitate de aerostatie aeriana. In acest scop, este achizitionat un balon din Franta.
- Mihail Braneanu proiecteaza un dirijabil metalic umplut cu hidrogen si dotat cu un motor cu ardere interna.
1903 - La 16 februarie, Traian Vuia prezinta, la Academia de Stiinte din Paris, proiectul unui "aeroplan-automobil". Proiectul ii este insa respins, fapt ce-l va obliga sa decoleze dupa fratii Wright.
1905 - Inginerii romani Popescu si Boicescu, impreuna cu mecanicul austriac Schwartz, realizeaza, la Viena, sistemul care va permite dirijarea zepelinelor.
1906 - La 2 februarie, Traian Vuia prezinta publicului avionul Vuia 1.
- La 18 martie, Traian Vuia reuseste cu acest avion o prima decolare si zboara pe o lungime de 12 m, la o inaltime de aproximativ 60 cm. Primul zbor mecanic autonom din lume.
1907 - Traian Vuia efectueaza zboruri si incercari cu aparatul Vuia 2.
- Henri Coanda incearca, la Pirotehnia Armatei, un motor racheta pentru propulsia avioanelor.1908 - Teodor Dobrescu proiecteaza, la Slatina, un avion multiplan.
1909 - Ernest Grünbaum realizeaza, in Romania, un model redus de avion care zboara.
- La Bucuresti, Giovani Magnani construieste un aparat de zbor, denumit ornitopter.
- Tache Brumarescu obtine un brevet pentru un elicopter si un biplan monomotor cu trei elici.
- Aurel Vlaicu face, la Bintinti, primele incercari cu planorul construit de Henri August de Gorj. La 14 noiembrie, Aurel Vlaicu incepe, la Bucuresti, la Arsenalul Armatei, constructia primului sau avion, Vlaicu 1.
- George Arion proiecteaza un avion cu elicea cuplata direct la motor.
1910 - George Valentin Bibescu obtine la Paris un brevet de pilot, al 20-lea din lume. Tot el achizitioneaza din Franta patru avioane Farman, care vor constitui baza primei scoli de aviatie de la Chitila.
- La Chitila este inaugurat primul aerodrom din Romania.
- Aurel Vlaicu zboara pentru prima data cu Vlaicu 1.
- Incepe sa functioneze scoala de aviatie de la Cotroceni, sub conducerea lui George Valentin Bibescu.
- Aurel Vlaicu ii invinge pe G.V. Bibescu si pe M. Molla in concursul aviatic de la Bucuresti.
- Henri Coanda expune, la Salonul Aeronautic de la Paris, primul avion cu reactie din lume. Ulterior va accidenta avionul intr-o tentativa nereusita de decolare.
- Tache Brumarescu si Traian Vuia isi expun, la acelasi salon de aviatie, avioanele si elicopterele.
- George Arion construieste, la Bucuresti, primul avion cu geometrie variabila din lume.
- Vasile Dumitrescu proiecteaza si breveteaza aeroplanul electric dirijabil, care insa nu va mai fi construit. Tot el breveteaza avionul invizibil, care emitea un camp protector de ceata. Primul avion stealth din lume!
- Ion Niculae Vasiliu construieste, la Bucuresti, un aeroplan-elicopter, prevazut cu 6 elici.
- Prima aplicatie militara a avionului in Romania: Aurel Vlaicu (pe Vlaicu 1) participa la manevrele militare din zona Slatina-Piatra Olt.
1911 - Henri Coanda devine directorul tehnic la uzinele Bristol din Anglia, unde va proiecta o serie intreaga de avioane militare cu elice, multe dintre ele cu caracteristici revolutionare.
- Aurel Vlaicu zboara cu noul sau avion Vlaicu 2.
- Stefan Protopopescu obtine primul brevet de pilot in Romania, la Chitila, si devine primul pilot militar din Armata Romana.
- Gheorghe Briscu construieste mai multe machete de elicoptere.
- Ion Paulat incepe constructia unui hidroavion, nefinalizat insa din lipsa de fonduri.
1912 - Este fondata, la Bucuresti, Liga Nationala Aeriana, condusa de George Valentin Bibescu.
- Locotenentul Gheorghe Caranda se accidenteaza mortal, prabusindu-se cu avionul sau la Cotroceni, fiind prima victima a aviatiei romane.
- Aurel Vlaicu participa cu mult succes la concursul international de aviatie de la Aspern - Austria cu avionul sau Vlaicu 2 si castiga cinci premii importante.
- Sunt inaugurate aerodromul si scoala de pilotaj de la Baneasa.
1913 - Apare Legea priviind infiintarea si organizarea aviatiei militare romanesti.
- Aurel Vlaicu incepe proiectarea si constructia primului avion metalic cu inele de racire a motorului, Vlaicu 3.
- La 13 septembrie se prabuseste Aurel Vlaicu cu avionul sau, Vlaicu 2, la Banesti, langa Campina, cu prilejul unei prime tentative de traversare a Carpatilor.
- Constantin Marinescu proiecteaza primul avion de transport pasageri, cu o capacitate de 15 locuri.
1914 - In Franta, George Gramaticescu incearca unul dintre primele avioane monoplane.
- Stefan Stanculescu proiecteaza, la Craiova, un avion basculabil comandat.
- Este terminat, la Arsenalul Armatei, de catre colaboratorii lui Vlaicu, aparatul Vlaicu 3. Incercat in zbor, se comporta multumitor.
1915 - La 10 august, se infiinteaza Corpul de Aviatie Roman, sub comanda colonelului I. Gavanescu.
1916 - In luna mai, este infiintat Serviciul fotoaerian al aviatiei militare.
- La 16 august, Romania declara razboi Austro-Ungariei. La putin timp, Germania, si ulterior, Bulgaria si Turcia declara razboi Romaniei. Aviatia militara romana ia parte la toate luptele in Ardeal, la Sud de Dunare si in Muntenia.
- Primele bombardamente aeriene suferite de Bucuresti, efectuate de zepeline germane.
- Scolile romanesti de pilotaj militar sunt unificate si mutate, cu ocazia evacuarii, la Barlad, Botosani si Odessa.
- In octombrie, soseste in Romania misiunea militara aliata, condusa de generalul Berthelot, care are ca scop si reorganizarea totala a aviatiei militare romanesti.
- La 17 decembrie, se infiinteaza Directia Aeronautica, subordonata Marelui Cartier General al Armatei Romane.
1917 - La Sighisoara, Hermann Oberth realizeaza proiectul unei rachete militare uriase, in trepte, cu combustibil lichid. Proiectul nu intereseaza insa autoritatile militare austriece si germane.
- Intra in dotarea Armatei Romane avioane moderne, Nieport si Bréguet-Michelin, de productie franceza, din pacate in numar insuficient.
- Aviatia militara romana ia parte, cu mult eroism, la luptele de la Marasesti, Marasti si Oituz, efectuand in special zboruri de recunoastere, dar angajeaza si lupte aeriene cu inamicul austro-german, net superior numeric si calitativ. In total, 28 de aviatori romani si-au pierdut viata in campaniile din 1916-1917.
1918 - Ia nastere Serviciul aeronautic sanitar al Romaniei.
- Traian Vuia, la Garches, in Franta, incepe, impreuna cu francezul Yvonneau, constructia unor elicoptere.
1919 - In cadrul tratativelor de pace de la Paris, Nicolae Titulescu propune crearea unei companii de aviatie transcontinentala, cu capital francez si romanesc. Va fi creata Compania de Navigatie Aeriana Franco-Romana (CFRNA), prima de acest fel din lume.
- La Bucuresti, se infiinteaza prima fabrica de avioane din tara, care se va numi la inceput, modest, Arsenalul Aeronautic.
1920 - La 23 aprilie, ia nastere, in mod oficial, CFRNA - Compania de Navigatie Aeriana Franco-Romana.
- Infiintarea Aeroclubului Regal al Romaniei.
- Infiintarea Directiei Aviatiunii din cadrul Ministerului Comunicatiilor.
- Se infiinteaza prima baza de hidroaviatie militara, la Constanta.
1921 - Primele avioane fabricate industrial in Romania: 20 de copii dupa avionul german Hansa-Brandenburg.1922 - Liniile CFRNA sunt prelungite pana la Bucuresti-Istanbul.
- George de Bothezat efectueaza, in Statele Unite, la Dayton, primele incercari cu elicopterul sau.
1923 - Se infiinteaza Inspectoratul General al Aeronauticii, in cadrul Ministerului de Razboi.
- Mihail Filip breveteaza, in Franta, un avion numit stabiloplan.
- La ASTRA Arad incepe productia de avioane
- In Bucuresti, la initiativa inginerului Grigore Zamfirescu, ia nastere Societatea pentru Exploatari Tehnice (SET), care va deveni ulterior o fabrica de reparat si construit avioane.
- La uzinele ASTRA Arad, este construit avionul Proto-1 (Astra-Sesefschi).
1924 - La Constanta, inginerul Radu Stoika construieste mai multe hidroavioane, in cadrul Intreprinderii STC.
- La Arsenalul Aeronautic de la Cotroceni, sunt transformate bombardierele de Havilland DH-9 in avioane de pasageri.
- Avionul Proto-2 la uzinele ASTRA din Arad.
1925 - Aurel Biju si Eugen Sziklay participa la mitinguri aeriene cu parasute de conceptie proprie.
- Fabrica ASTRA Arad este transferata la Brasov, unde ia nastere Industria Aeronautica Romana (IAR).
- Prima linie aeriana interna (Bucuresti-Galati)
- La Mamaia, este organizata Scoala de tir si bombardament aerian
- CFRNA este desfiintata, iar in locul ei se creeaza o alta companie, Compania Internationala de Navigatie Aeriana (CIDNA), unde Romania detine 19% din actiuni.
1926 - Asociatia Romana pentru Propaganda Aviatiei (ARPA)
1927 - Primul tunel aerodinamic de conceptie romaneasca, realizat de Ion Stroescu.
- Serviciul National de Navigatie Aeriana (SNNA)
- La Cluj, Iasi si Galati, sunt create ateliere de reparat avioane
- Romeo Popescu stabileste recordul national de altitudine: 9.403 m.
- Gheorghe Banciulescu devine primul pilot care zboara cu proteze la ambele picioare.
- Hidroscala de la Mamaia de pe Siutghiol
1928 - La SET Bucuresti, este construit avionul de scoala SET-3
- Elie Carafoli si Ion Stroescu creeaza primul laborator de aerodinamica.
- Traian Burduloiu, Gheorghe Iacobescu si Mihail Negru efectueaza raidul capitalelor europene.
1929 - Generalul italian (ulterior, maresal) Italo Balbo amerizeaza la Constanta cu o escadrila formata din 35 de hidroavioane.- Avionul Fernic IX, construit de inginerul romano-american George Fernic
- Legiferarea aviatiei utilitare
1930 - In Franta, Anastase Dragomir breveteaza sistemul de salvare cu parasuta al pilotilor, adoptat ulterior pretutindeni in lume.
- Fondul National al Aviatiei, care provine din vanzarea obligatorie a timbrului aviatiei
- Ionel Ghica stabileste recordul national de distanta, zburand 2.000 km, din Anglia pana in Bulgaria.
- Hidroscala de la Palazu Mare, de pe Siutghiol
- Romeo Popescu stabileste un record national de durata, zburand aproape 21 ore
- La 23 octombrie, inginerul George Fernic isi pierde viata la un miting aerian desfasurat la Chicago.
- Elie Carafoli si Lucien Virmoux realizeaza proiectul primului avion monoplan romanesc cu aripa joasa, IAR-11 CV
1931 - Raid romanesc pe ruta Paris-Calcutta (Traian Burduloiu, Radu Beller si George Valentin Bibescu)
- Congresul Federatiei Aeronautice Internationale (FAI) s-a desfasurat la Bucuresti, sub presedintia lui George Valentin Bibescu
- Motoplanorul M-3, construit de inginerul Radu Manicatide
- Record mondial in parasutismul feminin: Smaranda Braescu sare de la o altitudine de 6.000 m.
- Romeo Popescu moare incercand sa stabileasca un record mondial de viteza cu avionul IAR-11CV
- Ionel Ghica efectueaza raidul de mare distanta Bucuresti-Saigon si retur (2 x 9.350 km) in 62 ore si 25 minute de zbor.
- Apare Legea Aeronauticei, care prevede infiintarea Subsecretariatului de Stat al Aeronauticii, din care face parte si aviatia civila- Record mondial de durata in circuit inchis, stabilit de Romania: 8 ore si 17 minute (Ionel Cociasu si Gheorghe Grozea)
- Se infiinteaza, in Bucuresti, Intreprinderea de Constructii Aeronautice Romanesti (ICAR)
- Record mondial de durata pentru hidroavioane (12 ore si 2 minute), stabilit de Mihail Pantazi
1933 - Ia nastere, la Paris, Air France, prin fuzionarea CIDNA cu alte companii franceze
- Stabiloplanul tip 4, al inventatorul Filip Mihail
- Primul zbor, in Romania, al unui planor remorcat de un avion, executat de Egon Pastior la Sibiu
1935 - Record national de altitudine, stabilit de Alexandru Papana cu un IAR 16: 11.631 m
- Raid romanesc pe ruta Bucuresti-Capetown, intrerupt la lacul Victoria (Petre Ivanovici si Irina Burnaia)
- Intr-un spital din Cairo, inceteaza din viata, in urma unei boli tropicale, marele aviator roman Gheorghe Banciulescu
- Trei avioane romanesti ICAR Universal executa un raid pe ruta Bucuresti-Capetown (23.000km) si retur
- SARTA (Societea Anonima Romana de Transporturi Aeriene)
- Liga Aviatorilor Romani.
- Traversarea Carpatilor de doua planoare remorcate de un singur avion (Valentin Popescu si Hubert Clompe)
- In dotarea aviatiei civile intra primul avion fabricat in Romania: ICAR Comercial, care putea transporta 5 pasageri
1936 - Alexandru Papana se claseaza pe locul intai la Campionatului Mondial de Acrobatie Aeriana, desfasurat in Statele Unite
- Federatia Aeronautica Regala a Romaniei
- SARTA pune in exploatare linia Bucuresti-Praga, cu escale la Cluj, Uzgorod si Piestany
- Este infiintat Ministerul Aerului si Marinei, in componenta caruia intra si Comandamentul Fortelor Aeriene
- Alexandru Papana castiga, in SUA, Campionatul celor doua Americi
1937 - Ministrul titular al Ministerului Aerului si Marinei devine inginerul Radu Irimescu
- In locul societatilor de transport aerian LARES si SARTA, ia fiinta o noua societate anonima
- Liniile Aeriene Romane Exploatate cu Statul (LARES)
- Scoala de parasutisti militari, in cadrul Flotilei 1 Aerostatie de la Pantelimon
- Hermann Oberth proiecteaza o racheta inalta de 24m, cu combustibil lichid, care putea transporta 3,5 tone incarcatura utila
- Intra, in dotarea LARES, avioanele moderne de pasageri, de productie americana, Lockheed 10A Electra, Lockheed 14 (din 1938) si Douglas DC-3
1938 - Noul ministru al Aerului si Marinei devine Paul Teodorescu. Atat Radu Irimescu, cat si Paul Teodorescu, s-au preocupat constant de asigurarea importurilor pentru aviatia militara romana, in conditiile unui buget destul de restrans.
- Cristea Constantinescu proiecteaza un elicopter cu rotor cu pas variabil
- Concursul aviatic al Poloniei si Micii Antante (Cehoslovacia, Iugoslavia si Romania), desfasurat pe un circuit de 4.000km, il are ca invingator pe inginerul roman Lidner.
- Hermann Oberth proiecteaza, la Medias, doua avioane cu mater racheta.
1939 - Primul zbor al avionului de vanatoare IAR-80, priectat de Ion Grosu.
- Ionel Cociasu executa, de unul singur, un raid pe distanta Bucuresti-Bombay si retur
- Se infiinteaza Administratia Stabilimentelor Aeronauticei si Marinei (ASAM), in componenta caruia intra si Arsenalul Aeronautic.
- Matei Ghica Cantacuzino stabileste recordul national de durata de zbor: 24 ore si 24 minute.
- Dupa dezlantuirea celui de-al Doilea Razboi Mondial, Marele Stat Major al Armatei romane elaboreaza planul "Ipoteze 32", care prevedea apararea Romaniei cu 84 de escadrile de aviatie, cu un numar de 838 de avioane, 332 de rezerva si 350 avioane scoala. La 1 septembrie 1939, Romania dispunea de 2.617 piloti ofiteri si subofiteri, 267 observatori aerieni, 218 radiotelegrafisti de bord si 239 mitraliori de bord.
1940 - Consecinta a acordurilor semnate cu Germania de catre guvernul Gigurtu, sunt importate avioane militare si civile germane, superioare calitativ importurilor de pana atunci, de provenienta franceza si britanica (care sunt sistate complet).
- Se desfiinteaza Ministerul Aerului si Marinei si se infiinteaza Subsecretariatul de Stat al Aerului (SSA), incorporat in Ministerul de Razboi.
- Pentru a fi ferita de distrugerile eventuale ale razboiului, moderna flota a LARES este retrasa in cea mai mare parte in hangare.
1941 - La 22 iunie, Romania declara razboi URSS. Aviatia militara ia parte la operatiuni din prima zi, pilotii romani dovedind nu numai bravura, dar si mult profesionalism. In primul an de razboi, avioanele romanesti de vanatoare Meserschmitt 109 si IAR 80 domina avioanele sovietice de vanatoare, depasite tehnic.
- Incepe, in Romania, productia sub licenta a unor avioane germane performante (Meserschmitt 109, Heinkel He 111, Fieseler Storch etc.)
- Grupul armatei de aerotransport este intarit prin transferul unor avioane si a unor piloti de la LARES.
- Hermann Oberth primeste cetatenia germana (pe care nu o solicitase) si este concentrat fortat la Peenemünde, unde functiona poligonul militar de rachete germane, cu numele de cod Fritz Hann, pentru ca aliatii sa nu stie cine este.
1942 - Aviatia militara romana ia parte la luptele aeriene deasupra URSS. Se evidentiaza cativa asi ai aviatiei romane, printre care Bazu Cantacuzino.
- "Escadrila alba", avioane sanitare pilotate de aviatoarele Nadia Russo Bossie, Mariana Dragescu, Virginia Dutescu si Virginia Thomas, cucereste admiratia tuturor, salvand mii de militari romani si germani pe Frontul de Est.
- La 3 octombrie, racheta germana a 4 (V 2), construita de Wernher von Braun, atinge altitudinea de 84,5km
- primul obiect facut de mana omului care patrunde in spatiul cosmic. La acest proiect, Hermann Oberth a avut 70 de rezolvari.
- Aviatia romana participa, de la sfarsitul lunii noiembrie, alaturi de aviatia germana, la evacuarea trupelor si ranitilor din "punga de la Stalingrad", operand in conditii foarte dificile.
1943 - In luna ianuarie, Aviatia romana continua evacuarea trupelor incercuite la Stalingrad.
- Lupte aeriene aprige la Cotul Donului si pe tot restul frontului, de data aceasta in fata unui adversar sovietic dotat cu avioane moderne, majoritatea de productie indigena.
- Din aprilie, incep raidurile americane de bombardament asupra fortaretei Ploiesti, cea mai bine aparata antiaerian din intreaga Europa. Raidurile sunt efectuate de avioane B 24 Liberator, neescortate. La inceput, bombardierele decolau din Libia, de la Benghazi, si apoi din Italia, de la Foggia. Aviatia de vanatoare romana si germana vor duce o batalie necrutatoare contra avioanelor americane, care inregistreaza pierderile (procentual) cele mai severe din tot cursul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
1944 - Un avion B 24 Liberator, capturat de romani, este repus in functie sub culorile Romaniei.
- Aviatia romana ia parte la evacuarea Crimeei
- Continua luptele aviatiei de vanatoare romanesti si germane, in conditii din ce in ce mai dificile, contra escadrilelor aliate de bombardament, din ce in ce mai numeroase.
- In iunie, are loc spectaculoasa dezertare a aviatorului Matei Ghica Cantacuzino, pe un avion de bombardament Heinkel He 111, care este internat in Turcia. La bordul avionului se gasea, printre altii, si industriasul Max Auschnit
- Actul de la 23 august! Aviatia militara romana este luata total prin surprindere.
- La 24 august, aviatia germana de bombardament in picaj bombardeaza Bucurestiul. Este distrus Teatrul National, iar Palatul Regal este partial afectat.
- Aviatia militara romana este obligata sa lupte alaturi de sovietici impotriva fostilor aliati germani, ceea ce pilotii militari romani fie ca refuza, fie (mai ales) executa absolut formal ordinele primite. Avioanele militare romanesti sunt revopsite, peste crucea cu bratele in forma de "M", pastrand doar cocarda tricolora.
- La 1 septembrie, se constituie Corpul Aerian Roman, care intra in subordinea directa a Armatei Rosii. In toata campania de 9 luni pe frontul de Vest, aviatia romana a fost permanent umilita, marginalizata si chiar supusa voit distrugerii de catre "aliatul" sovietic.
- La inceputul lunii septembrie, au loc lupte aprige pentru aerodromul din Sibiu, intre trupele romane si cele "aliate" sovietice, care vroiau sa ocupe terenul de aviatie cu forta.
1945 - Din ianuarie, sunt desfiintate cele mai multe scoli de aviatie. Sunt desfiintate si batalioanele de parasutisti. Sunt desfiintate ASRPA si aerocluburile Brasov, Prahova si Oltenia. Masurile, dictate de URSS, aveau in vedere un singur scop: distrugerea completa a aviatiei romane.
- Uzinele IAR sunt desfiintate fortat de sovietici, utilajele confiscate si transportate in URSS. Uzinele se vor profila pe producerea unor tractoare primitive, de model sovietic.
- Din iulie, incepe actiunea de readucere in Romania a Corpului Aerian Roman, aflat in Slovacia si Cehia, total decimat si cu moralul la pamant.
- La 8 august, e desfiintat LARES si se infiinteaza Societatea de Transporturi Aeriene Romano-Sovietice (TARS), cu unicul scop de a infeuda transporturile aeriene romanesti fata URSS.
- Aviatia militara a Romaniei este reorganizata, avand in componenta Flotila 1 vanatoare, Flotila 2 vanatoare, Flotila 3 aslat, Flotila 4 picaj, Flotila 5 bombardament greu, Flotila 6 informatie, in plus unitati de aerotransport-legatura, hidroaviatie si aerostatie. Dotarea era compusa exclusiv din avioane de productie germana, romaneasca si italiana.
1946 - Seria masurilor vexatorii continua. Astfel, sunt desfiintate toate aerocluburile si toate asociatiile sportive de aviatie, toate scolile, iar bunurile lor, inclusiv avioanele, sunt confiscate de stat. Toate aceste masuri se produc cu acordul sau in indiferenta guvernului Groza.
- Este inchisa si fabrica SET din Bucuresti.
- Este infiintat Aviasanul, in cadrul Ministerului Sanatatii.
- Directia aviatiei civile trece de la MApN la Ministerul Comunicatiilor si Lucrarilor Publice.
- Generalul Nicolae Radescu reuseste sa fuga din tara, in Cipru, cu un avion romanesc Savoia Marchetti.
- Presedintele tineretului National Liberal, Mihail Farcasanu, reuseste sa fuga din tara, impreuna cu Pia Farcasanu si Vintila Bratianu, cu un bombardier de tip vechgi, pilotat de Matei Ghica Cantacuzino.
- TARS redeschide linia aeriana Bucuresti-Praga, care in curand va fi reinchisa.
1947 - O parte din conducerea PNT incearca sa paraseasca tara la bordul unui mic avion biplan, iar tentativa este dejucata de Siguranta si va da prilejul guvernului Groza de a scoate in afara legii partidul si de a-i aresta pe toti liderii lui, in frunte cu Iuliu Maniu.
- Intreprinderea ICAR este reprofilata si astfel este complet lichidata, de comunisti, performanta industrie aeronautica romaneasca, pentru aproximativ doua decenii, fapt cu consecinte profund negative, resimtit din plin pana astazi.
- Numarul avioanelor militare este redus la numai 168 de aparate, adica aproximativ 15% din cate avea Romania in 1939, ultimul an de pace.
- Odata cu abdicarea fortata a Regelui Mihai, este desfiintat Aeroclubul Regal al Romaniei, inlocuit cu Federatia Aeronautica Romana (FAR).
1948 - Seria masurilor represive continua. Comunistii se infiltreaza in toate structurile organizatorice ale aviatiei. URSS doreste ca, in Romania, armata aerului sa fie dependenta integral de structurile de comanda sovietice, iar importurile de avioane si material volant sa se faca exclusiv din aceasta tara. Cu toate acestea, sunt mentinute in fortele aeriene ale RPR si avioane de productie germana si romana, care au participat la cea de-a doua conflagratie mondiala.
1949 - Este organizat Comandamentul Aviatiei Militare
- Aviatia militara este dotata cu primele avioane de productie sovietica, cu motor cu piston.
- La Brasov, productia de avioane este reluata foarte modest: inginerul Radu Manicatide construieste avionul IAR-811, iar Iosif Silimon planorul IS-2.
1950 - Sunt reinfiintate cateva scoli de aviatie, in special sportive, dupa o organigrama integral sovietica.
- Reinfiintarea batalionului de parasutisti al Armatei RPR.
- Aviatia militara este rebotezata in Fortele Aeriene Romane (FAM), iar Comandamentul Aviatiei devine Comandamentul Fortelor Aeriene Militare (CFAM).
- Debutul parasutarilor americane in Romania. Cei parasutati sunt selectionati din Miscarea Legionara si din Comitetul National Roman. Aviatia de vanatoare romaneasca nu reuseste insa sa doboare niciun avion si nici sa intercepteze la locul desantarii pe cei parasutati, care vor fi capturati mult mai tarziu de Securitate.
- Traian Vuia se reintoarce in Romania, va muri doua luni mai tarziu. Este inmormantat la cimitirul Bellu din Bucuresti.
1951- In dotarea Fortelor Aeriene Romane intra primele avioane cu reactie, de productie sovietica (IAK-17 si IAK-23)
1952 - Intra in dotare avionul Mig-15, evidentiat in luptele din Coreea ca unul dintre cele mai performante din lume.
- Se dezvolta parasutismul sportiv, prin infiintarea a inca 9 centre. In strategia militara a URSS, armatele tarilor satelite trebuia sa dezvolte mult aceasta arma, in vederea unei invazii masive a Occidentului.
1953 - Este creat Codul Aerian Roman, opera lui Alexandru Danielopol.
- Tot la sugestia lui Alexandru Danielopol, transporturile sunt organizate in doua ministere separate, Aviatia civila si Marina comerciala depind acum de Ministerul Transporturilor Navale si Aeriene (MTNA).
- Este militarizata si aviatia sportiva, fiind preluata de asa numita Asociatie Voluntara pentru Sprijinirea Apararii Patriei (AVSAT), de model sovietic.
- Se dezvolta in continuare parasutismul militar si sportiv.
- Radu Manicatide construieste, la Brasov, primul avion romanesc bimotor: IAR-814.
1954 - La 18 septembrie, este desfiintat TARS si se infiinteaza TAROM.
- Intra in functiune Intreprinderea de reparat avioane de la Bacau.
1956 - In dotarea aviatiei civile intra avionul Il-14, dotat cu 2 motoare cu piston.
1958 - O delegatie PMR si guvernamentala romana, condusa de Gheorghe Gheorghiu-Dej, viziteaza Extremul Orient, la bordul a doua avioane TAROM Il-14. Pilotii romani au reusit performanta remarcabila sa zboare, cu escale, cu acest avion cu o raza mica de actiune pana la Phenian, Beijing, Ulan Bator, Hanoi, Rangoon etc.
- Justin Capra si Ion Munteanu construiesc, inaintea americanilor, proiectul unui motor reactiv pentru zborul individual (asa numitul rucsac de zbor) si sunt efectuate primele incercari reusite, la Baicoi. Brevetul va fi obtinut in 1961
- Hermann Oberth lucreaza pentru NASA, la Huntsville - Alabama.
1959 - Unificarea DGFAC cu TAROM.
- Apare cartea "Das Mondauto" ("Automobilul lunar") a lui Hermann Oberth.
1960 - Inceputul diminuarii treptate si prudente a influentei sovietice in Romania. O prima consecinta este demilitarizarea aviatiei sportive, care trece la Uniunea pentru Cultura Fizica si Sport (UCFS). Aeroclubul Central al RPR devine Federatia Romana de Aviatie (FRA).
- La Bucuresti, este produs, de un colectiv condus de cunoscutul inginer Radu Manicatide, avionul multifunctional IAR-818, avion STOL, cu o raza de actiune de 1.000km.
- Gheorghe Iancu devine campion mondial la lansarea pe timp de noapte.
1961 - Octavian Bacanu stabileste un nou record mondial de distanta pe circuit inchis, cu avionul romanesc IAR-814, zburand 4.462,87km.
- Gheorghe S. Popoiu breveteaza avioelicopterul, avion cu decolare si aterizare verticala.
- In dotarea TAROM, intra primul avion modern de pasageri, Il-18, lung-curier, dotat cu patru motoare turbopropulsoare, cu o capacitate de pana la 119 pasageri.
1962 - Infiintarea primelor subunitati militare de elicoptere.
- Un avion TAROM de tip Il-18, aflat in plina traversare a Marii Egee, in pana totala de motoare, aterizeaza pe burta pe un teren agricol in Cipru. Maiestria deosebita a echipajului a salvat vietile tuturor celor aflati la bord.
1963 - Prima actiune de salvare intreprinsa de un elicopter romanesc: sunt salvati 22 de marinari turci de pe un vas naufragiat in Marea Neagra.
1964 - Infiintarea Directiei Generale a Aviatiei Civile, subordonata MTANA, separata de compania TAROM.
- Radu Manicatide construieste hidroavionul IAR-818 H-hidro.
1965 - Nicolae Ceausescu, devenit de facto persoana nr. 1 in stat, este decis sa dezvolte industria romaneasca de armament si sa relanseze industria aeronautica.
- Romania adera la Organizatia Aviatiei Civile Internationale.
1966 - Un avion Il-14 al TAROM traverseaza, pentru prima data, Atlanticul.
1968 - Nicolae Ceausescu impune, in martie, la plenara CC al PCR, un amplu program de dezvoltare a industriei de armament, inclusiv a celei aeronautice.
- Se infiinteaza Centrala industriala de mecanica fina si aeronautica (CINFA).
1969 - Sunt fabricate primele avioane sub o licenta occidentala - avionul britanic de pasageri BN-2, dotat cu doua motoare cu piston.
- Este inaugurat Aeroportul International de pasageri de la Otopeni, rebotezat, dupa 1989, Aeroportul International "Henri Coanda".
- Directia Generala a Aviatiei Civile este inglobata in Departamentul Transporturilor Auto, Navale si Aeriene din cadrul Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor.
- Cu un avion Il-18, un echipaj al TAROM reuseste sa inconjoare pamantul.
1970 - Impreuna cu alte tari comuniste, Romania adera la programul sovietic spatial "Intercosmos".
- Un avion TAROM Il-14 este deturnat de pe aeroportul din Oradea catre Viena, unde "piratii aerului" vor primi pedepse simbolice, fiind considerati victime politice ale regimului comunist din Romania.
- Se repatriaza in Romania Henri Coanda, caruia Ceausescu ii va acorda mari onoruri.
- Sunt proiectate, de catre Radu Manicatide, avionul utilitar IAR-822 si avionul militar de scoala IAR-823.
1971 - Se infiinteaza, la Bucuresti, prima Facultate de constructii aeronautice, devenita, din 1974, Facultatea de Aeronave, facultate care va pregati specialisti remarcabili.
- Este importat, din URSS, avionul mediu curier An-24, care continua sa zboare si in prezent.
- Directia Generala a Aviatiei Civile devine Consiliul Aviatiei Civile- Romania devine membru fondator al conventiei de creare a Organizatiei Internationale de Telecomunicatii prin Satelit
- Este produs la Brasov, initial din piese livrate integral din Franta, apoi asimilat in intregime, elicopterul IAR-316-B (Alouette III).
1972 - Este infiintata Fabrica de avioane de la Craiova, care are ca obiectiv fabricarea primului avion militar cu reactie romanesc - IAR-93.
- Se infiinteaza Aeroclubul Central Roman.
- Ceausescu decide repartizarea de personal navigant militar catre Aviatia civila
- In dotarea TAROM intra primul avion lung-curier cu reactie, Il-62.
- Henri Coanda inceteaza din viata la Bucuresti si este inmormantat la cimitirul Bellu.
1974 - Sunt importate primele avioane Boeing 707. Romania devine primul stat din Pactul de la Varsovia care e dotat si cu avioane americane de pasageri.
- Are loc primul zbor al subsonicului IAR-931975
- La Intreprinderea de reparat avioane din Bacau incepe constructia, sub licenta, a avionului sovietic sportiv IAK-52.
- Este produs la Brasov, sub licenta, elicopterul mijlociu Puma (IAR-330), cu destinatie militara si civila.- Se infiinteaza o a doua companie de aviatie romaneasca, LAR (Liniile Aeriene Romane), o prescurtare de la LARES.
1976 - Ceausescu decide o noua reorganizare a aviatiei civile prin infiintarea Departamentului Aviatiei Civile.
- In dotarea TAROM intra avionul lung-curier sovietic Tu-154.
1977 - Infiintarea Comandamentului Aviatiei Militare
1978 - Se infiinteaza Centrul National al Industriei Aeronautice Romane (CNIAR)
- Se semneaza, in Anglia, contractul cu British Aerospace pentru fabricarea in Romania, sub licenta, a curierului mediu BAC 1-11.
1980 - La Bucuresti, este organizata prima expozitie nationala de tehnica aeronautica, care trebuia sa demonstreze lumii, si, in secundar, Uniunii Sovietice, ca Romania a devenit o putere in constructia de avioane.
- Un grup de 17 persoane reuseste sa fuga din Romania, la bordul unui avion utilitar An 2, traversand la joasa altitudine intreaga Ungarie. Au aterizat in Austria.
- O alta performanta remarcabila: trei motoplanoare IS-28 M-2 zboara din Romania pana in Australia, un raid de 22.000 km, cu o viteza medie de 143 km/h.1981
- Ceausescu decide sa desfiinteze Aviasanul.
- Dumitru Prunariu este primul cosmonaut roman in spatiu (Soiuz 4).
- La Intreprinderea de Avioane Bucuresti se realizeaza avionul agricol IAR-827, care ar fi urmat sa inlocuiasca aparatul An-2.- Debutul oficial al deltaplanorismului in Romania.
- Primul zbor al unui avion ROMBAC (BAC 1-11 ), construit la Bucuresti sub licenta.
- La Suceava este fabricat automosorul romanesc AL-34-00, pentru lansarea planoarelor.
1983 - Primele zboruri, interne si internationale, cu avioanele ROMBAC. Pana in 1989, Romania va construi in total 9 aparate.
1984 - IAR 93 cu postcombustie
- Ceausescu decide sa limiteze la minimum importurile, pentru a plati in timp record datoria externa, fapt ce va crea noi dificultati industriei aeronautice romanesti, confruntata si asa cu deficite anuale cronice.
- Inmultirea tentativelor de parasire ilegala a Romaniei la bordul unor avioane utilitare sau sportive.
1985 - Izolarea aproape completa a Romaniei, mai ales din punct de vedere politic.
1988 - Are loc primul zbor al avionului cu reactie subsonic IAR-99 Soim, proiect integral romanesc.
1989 - La 22 decembrie, Ceausescu fuge cu un elicopter Dauphin de pe acoperisul CC al PCR; dupa o escala la Snagov, elicopterul ii abandoneaza pe Nicolae si Elena Ceausescu pe autostrada Bucuresti-Pitesti. Pilotul, Vasile Malutan, va muri ulterior intr-un accident de elicopter.
1990 - Noul guvern, condus de Petre Roman, refuza sa schimbe denumirea companiei nationale de aviatie TAROM in LARES.
- Inceteaza productia avionului ROMBAC.
- Se decide restrangerea activitatii la Intreprinderea de Avioane din Bucuresti, ca "nerentabila". Din acest an, majoritatea specialistilor romani din industria aeronautica romana vor lua calea emigratiei ( Boeing, Bombardier, Aerospatiale etc).
- Intra in dotare avionul de vanatoare Mig 29.
1991 - Sunt achizitionate, din Franta si Belgia, primele avioane Airbus 3201992
- Guvernul Romaniei analizeaza posibilitatea reorganizarii fabricilor de avioane din industria aeronautica (Bucuresti, Craiova, Bacau si Brasov).
- Se decide pastrarea parcului de avioane Mig 21, care vor fi modernizate de o firma de profil din Israel.
1995 - Un avion TAROM de tip Airbus 320, cu destinatia Bruxelles, se prabuseste la scurt timp dupa decolarea de pe aeroportul Otopeni. Toti pasagerii si membrii echipajului isi pierd viata. Circumstantele accidentului au ramas neclare pana astazi.
- Guvernul decide ca, pe viitor, din motive financiare, TAROM sa opereze numai in Europa, renuntand complet la zborurile peste Ocean.
2000 - Este relansata productia de avioane IAR-99 Soim la Fabrica de Avioane din Craiova.
- Romania renunta la contractul pentru fabricarea unor elicoptere sub licenta, semnat anterior cu firma Bell Helicopters din SUA.



Back to content | Back to main menu